Friday 16 November 2012

Punca Kemandulan Lelaki dan Rawatan yang Mudah

Mengapa lelaki membeli produk untuk meningkatkan kesuburan lelaki?Hakikatnya, lebih 2.5 juta lelaki mengalami isu-isu kesuburan pada satu ketika dalam hidup mereka. Ia secara semulajadinya sangat mengecewakan bagi lelaki dan boleh mempunyai kesan yang amat buruk kepada hubungan terutamanya jika pasangan anda sangat-sangat mahukan anak.

Terdapat pelbagai sebab ketidaksuburan lelaki yang terdiri daripada perkara-perkara seperti penyalahgunaan alkohol, bekerja berlebihan (apabila anda sangat letih, seks adalah kurang berkemungkinan untuk menjadi senarai teratas) rokok, selain memudaratkan kesihatan, merokok lebih daripada 20 batang pada setiap hari boleh membunuh jumlah sperma dan pergerakan sperma dan membuat seorang lelaki mandul.

Beguk (penyakit yang agak jarang berlaku pada hari ini) telah dianggap menyebabkan kemandulan di kalangan lelaki, namun ia sebenarnya adalah amat luar biasa untuk berlaku. Haba boleh mengurangkan pengeluaran sperma jadi lelaki yang menghabiskan masa yang lama dalam tab mandi yang terlalu panas adalah berisiko menjadi mandul kerana buah zakar terdedah kepada haba terlalu panas.

Begitu juga bagi seorang lelaki yang sangat gemuk, buah zakar sekali lagi terdedah dengan keadaan haba terlalu panas kerana lemak yang berlebihan. Menggunakan komputer riba di atas riba anda untuk masa yang lama juga adalah berita buruk kerana haba mengurangkan pengeluaran sperma, ini menjelaskan mengapa buah zakar berada di luar badan dalam skrotum berbanding dalam abdomen seperti ovari wanita.

Melakukan hubungan seks terlalu kerap juga boleh menyumbang kepada bilangan sperma yang rendah dan ini menjadikan seseorang lelaki tidak subur. Untuk berada di puncak kesuburan anda, anda perlu menunggu sekurang-kurangnya tiga hari antara ejakulasi. Bertentangan dengan kepercayaan popular,masturbasi yang kerap tidak mempunyai apa-apa kesan ke atas kesuburan lelaki dan ia tidak akan mengurangkan jumlah sperma.

Terdapat lain-lain sebab-sebab perubatan mengapa ketidaksuburan lelaki berlaku.Peningkatan cecair yang berlebihan di sekitar testis dikenali sebagai hydrocele boleh menjadi faktor penyumbang,ia juga boleh menjadi kecacatan anatomi dalam pembangunan zakar.

Hasilnya, sperma tidak boleh dimasukkan ke dalam faraj semasa persetubuhan secara terus . Ejakulasi songsang, satu keadaan yang agak luar biasa tetapi sangat melemahkan adalah di mana seorang lelaki berejakulasi ke belakang ke dalam pundi kencing; ini adalah kadang-kadang hasil pembedahan pada uretra (tiub aliran keluar dari pundi kencing). Satu pemeriksaan rektum boleh membantu untuk menentukan sama ada kelenjar prostat boleh menjadi punca jangkitan kronik.

Lelaki seperti ini boleh dibantu dengan rawatan kemandulan tetapi ini benar-benar bergantung kepada jenis kemandulan dan peringkat keseriusan kerana tidak semua jenis kemandulan boleh dirawat. Walau bagaimanapun, dalam usaha untuk meningkatkan jumlah air mani anda, anda boleh menggunakan "volume pil" seperti Semenax.

Masih ada harapan untuk kebanyakan jenis masalah kesuburan,sekadar menyebut beberapa jenis rawatan; bilangan sperma yang kurang boleh dirawat dengan rawatan seperti (IVF) In Vitro Fertilisation adalah rawatan yang sangat popular dan biasa digunakan, seperti (ICSI) Intracytoplasmic sperm injection dimana sperma lelaki disuntik terus ke dalam cecair yang mengelilingi telur wanita.

Jika kesuburan disebabkan oleh kekurangan hormon, suntikan biasa (hCG) human chrorionic gonadotropin recombinant human follicle stimulating hormone(rhFSH) AKA gonadotropin rawatan atau gonadotropin-releasing hormone(GnRH) suntikan diberi dari enam bulan hingga tiga tahun.

Soalan terkini:

- Bolehkah pembesaran zakar pil menyebabkan ketidaksuburan?

Makanan tambahan untuk membesarkan zakar bekerja dengan meningkatkan aliran darah ke zakar dan tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan testikel dan kuantiti sperma. Jika anda masih ragu-ragu, jumpa doktor anda untuk maklumat lanjut.


No comments:

Post a Comment